„Urządzenia cyfrowe- korzystam odpowiedzialnie i bezpiecznie.”
Autor innowacji – Elżbieta Kopka
Adresatami innowacji są uczniowie klas pierwszych szkoły podstawowej. Czas realizacji innowacji obejmuje I etap edukacyjny. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, dwa razy w miesiącu. Niniejsza innowacja ma na celu całoroczne działanie profilaktyczne oraz budowanie pozytywnych i odpowiednich postaw w zakresie codziennego używania mediów cyfrowych wśród najmłodszych z wykorzystaniem materiałów Fonolandia. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z dostępnych urządzeń cyfrowych.
Cel główny:
– zapoznanie uczniów z problematyką odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania
z urządzeń cyfrowych
Cele szczegółowe:
– zwiększenie kultury używania mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych na co dzień,
– ograniczanie negatywnych konsekwencji problemowego używania mediów cyfrowych,
– podnoszenie poziomu umiejętności spędzania czasu wolnego bez obecności mediów cyfrowych
i urządzeń mobilnych,
– budowanie właściwych postaw w zakresie używania mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych,
– podniesienie świadomości o szkodliwości nadużywania mediów cyfrowych,
– długofalowe oddziaływanie edukacyjne,
– tworzenie zasad używania mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych w szkole.
– kształtowanie u uczniów postaw odpowiedzialnej i bezpiecznej pracy z mediami cyfrowymi
i urządzeniami mobilnymi.
– przygotowanie uczniów do właściwych postaw w sytuacji zagrożenia w zakresie edukacji cyfrowej.
„Słucham, rozumiem, opowiadam tak, jak umiem.
Bajkoterapia w terapii logopedycznej z elementami papierowego teatru”
Autor innowacji – Dagmara Cyplińska-Góral
Wiele badań potwierdza, że najskuteczniejszymi metodami pracy z dziećmi, zwłaszcza w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym są metody aktywizujące, dzięki którym dziecko może doświadczać i przeżywać, uczestnicząc jednocześnie w zabawie.
Ideą programu „Słucham, rozumiem, opowiadam tak, jak umiem. Bajkoterapia w terapii logopedycznej z elementami papierowego teatru” będzie prowadzenie zajęć logopedycznych w oparciu o bajkoterapię z wykorzystaniem elementów nowatorskich metod aktywizujących takich jak: KAMISHIBA – papierowy teatr.
Kamishiba jest techniką opowiadania, czytania z wykorzystaniem plansz z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynką, w której przedstawiane są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania. Teatrzyk kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. Opowieść wychodzi na zewnątrz ekranu i rozprzestrzenia się „tu i teraz” a zebrani wokół widzowie wspólnie ją przeżywają.
Głównym celem innowacji jest
Cel innowacji: Rozwijanie umiejętności językowych i omunikacyjnych uczniów z diagnozą niepełnosprawności ruchowej, w tym afazji. Poprzez bajkoterapię uczniowie osiągną wiele celów edukacyjnych i terapeutycznych, m.in.:
– udoskonalą umiejętność poprawnego wypowiadania się pod względem gramatycznym, fleksyjnym i składniowym,
– wzbogacą zasób słownictwa oraz wiedzy ogólnej,
– zdobędą umiejętność werbalnego wyrażania swoich myśli, uczuć, potrzeb itp.
– rozwiną umiejętność analizowania problemu oraz szukania właściwych sposobów rozwiązań danej sytuacji w sposób akceptowany społecznie,
– zredukują swoje napięcia emocjonalne,
– rozbudzą zainteresowania czytelnicze i wyobraźnie itp.
Tematyka dobranych bajek ma charakter edukacyjny, psychoterapeutyczny oraz relaksacyjny. Porusza tematy bliskie dzieciom w wieku wczesnoszkolnym dotykając tych obszarów emocji, z tórymi dzieci najczęściej mają trudności (lęk przed ciemnością, lęk przed pobraniem krwi, agresja wobec rówieśników, nieśmiałość, alienacja itp.).
Zajęcia mają charakter ogólnorozwojowy i profilaktyczny, znacząco wpływają na uatrakcyjnienie zajęć logopedycznych oraz realizowanie przez szkołę zaleceń zwartych w orzeczeniach dzieci z afazją ruchową.
„Stymulacja wielozmysłowa – sensoplastyka i gimnastyka mózgu”
Autor innowacji: Magdalena Dreling, we współpracy z nauczycielem – Beatą Tondos,
Stymulacja wielozmysłowa to poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Poznając otoczenie za pośrednictwem tych zmysłów, pobudzamy naszą ciekawość, poznajemy i doświadczamy rzeczy, o których istnieniu nie wiedzieliśmy. Odczuwanie, doświadczanie, przeżywanie, to ważne etapy w rozwoju każdego dziecka.
Zajęcia z innowacji powstały z myślą o wsparciu wszechstronnego rozwoju uczniów klasy integracyjnej i stwarzaniu sytuacji do stymulacji polisensorycznej. Aktywności uczniów będą miały na celu dostarczanie różnego rodzaju bodźców (w szczególności dotykowych, węchowych, słuchowych, smakowych, wzrokowych, równowagi i propriocepcji – świadomości i położenia ciała w przestrzeni), wykorzystując różne masy, materiały, instrumenty muzyczne oraz ćwiczenia gimnastyczne. Stymulacja wielozmysłowa ma ogromny wpływ na tworzenie powiązań między neuronami w mózgu, a im więcej powiązań, tym sprawniej przebiega proces myślenia i uczenia się. Pozwala również dzieciom w sposób zintegrowany poznawać świat.
Adresatami innowacji są uczniowie klasy 2a.
Cel ogólny:
– usprawnianie, pobudzanie do działania wszystkich zmysłów,
Cele szczegółowe:
– rozwijanie odbierania bodźców,
– rozwijanie funkcji percepcyjno – motorycznych,
– usprawnianie sprawności manualnych,
– usprawnianie w zakresie propriocepcji i równowagi,
– wydłużanie koncentracji uwagi,
– rozwijanie spostrzegania i logicznego myślenia,
– zwiększenie wydolności fizycznej oraz świadomości własnego ciała,
– rozwijanie kreatywności i współpracy w grupie,