Innowacje

„Urządzenia cyfrowe- korzystam odpowiedzialnie i bezpiecznie.”

 Autor innowacji – Elżbieta Kopka

 Adresatami innowacji są uczniowie klas pierwszych szkoły podstawowej. Czas realizacji innowacji obejmuje I etap edukacyjny. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, dwa razy w miesiącu. Niniejsza innowacja ma na celu całoroczne działanie profilaktyczne oraz budowanie pozytywnych i odpowiednich postaw w zakresie codziennego używania mediów cyfrowych wśród najmłodszych z wykorzystaniem materiałów Fonolandia. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z dostępnych urządzeń cyfrowych.

Cel główny:

– zapoznanie uczniów z problematyką odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania
z urządzeń cyfrowych

Cele szczegółowe:

– zwiększenie kultury używania mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych na co dzień,

– ograniczanie negatywnych konsekwencji problemowego używania mediów cyfrowych,

– podnoszenie poziomu umiejętności spędzania czasu wolnego bez obecności mediów cyfrowych
i urządzeń mobilnych,

– budowanie właściwych postaw w zakresie używania mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych,

– podniesienie świadomości o szkodliwości nadużywania mediów cyfrowych,

– długofalowe oddziaływanie edukacyjne,

– tworzenie zasad używania mediów cyfrowych i urządzeń mobilnych w szkole.

– kształtowanie u uczniów postaw odpowiedzialnej i bezpiecznej pracy z mediami cyfrowymi
i urządzeniami mobilnymi.

– przygotowanie uczniów do właściwych postaw w sytuacji zagrożenia w zakresie edukacji cyfrowej.

Innowacja pedagogiczna (metodyczna)

„Słucham, rozumiem, opowiadam tak, jak umiem.

Bajkoterapia w terapii logopedycznej z elementami papierowego teatru”

 

Autor innowacji – Dagmara Cyplińska-Góral

Wiele badań potwierdza, że najskuteczniejszymi metodami pracy z dziećmi, zwłaszcza w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym są metody aktywizujące, dzięki którym dziecko może doświadczać i przeżywać, uczestnicząc jednocześnie w zabawie.

Ideą   programu  „Słucham, rozumiem, opowiadam tak, jak umiem. Bajkoterapia w terapii logopedycznej z elementami papierowego teatru” będzie   prowadzenie   zajęć logopedycznych w oparciu o bajkoterapię z wykorzystaniem  elementów nowatorskich metod aktywizujących takich jak: KAMISHIBA – papierowy teatr.

Kamishiba jest techniką opowiadania, czytania z wykorzystaniem plansz z obrazkami i tekstem oraz drewnianą skrzynką, w której przedstawiane  są kolejne fragmenty historii, bajki, opowiadania. Teatrzyk kamishibai stanowi oprawę dla ilustracji i skupia na niej uwagę publiczności. Opowieść   wychodzi   na   zewnątrz   ekranu i rozprzestrzenia   się   „tu   i   teraz” a zebrani wokół widzowie wspólnie ją przeżywają.

Głównym celem innowacji jest
 Cel innowacji:    Rozwijanie umiejętności językowych i omunikacyjnych uczniów z diagnozą niepełnosprawności ruchowej, w  tym afazji. Poprzez bajkoterapię uczniowie osiągną wiele celów edukacyjnych i terapeutycznych, m.in.:

– udoskonalą umiejętność   poprawnego   wypowiadania   się   pod   względem gramatycznym, fleksyjnym i składniowym,

– wzbogacą zasób słownictwa oraz wiedzy ogólnej,

– zdobędą  umiejętność werbalnego wyrażania swoich myśli, uczuć, potrzeb itp.

– rozwiną   umiejętność   analizowania   problemu   oraz   szukania   właściwych   sposobów rozwiązań danej sytuacji w sposób akceptowany społecznie,

– zredukują swoje napięcia emocjonalne,

– rozbudzą zainteresowania czytelnicze i wyobraźnie itp.

Tematyka   dobranych   bajek   ma   charakter   edukacyjny,   psychoterapeutyczny   oraz relaksacyjny. Porusza tematy bliskie dzieciom w wieku wczesnoszkolnym dotykając tych obszarów  emocji,  z tórymi dzieci  najczęściej mają trudności (lęk przed ciemnością, lęk przed pobraniem krwi, agresja wobec rówieśników, nieśmiałość, alienacja itp.).

Zajęcia   mają   charakter   ogólnorozwojowy   i  profilaktyczny,   znacząco   wpływają   na uatrakcyjnienie   zajęć   logopedycznych   oraz   realizowanie   przez   szkołę   zaleceń   zwartych w orzeczeniach dzieci z afazją ruchową.

„Stymulacja wielozmysłowa – sensoplastyka i gimnastyka mózgu”

 

Autor innowacji: Magdalena Dreling, we współpracy z nauczycielem – Beatą Tondos,

Stymulacja wielozmysłowa to poznawanie świata wszystkimi zmysłami. Poznając otoczenie za pośrednictwem tych zmysłów, pobudzamy naszą ciekawość, poznajemy i doświadczamy rzeczy, o których istnieniu nie wiedzieliśmy. Odczuwanie, doświadczanie, przeżywanie, to ważne etapy w rozwoju każdego dziecka.

Zajęcia z innowacji powstały z myślą o wsparciu wszechstronnego rozwoju uczniów klasy integracyjnej i stwarzaniu sytuacji do stymulacji polisensorycznej. Aktywności uczniów będą miały na celu dostarczanie różnego rodzaju bodźców (w szczególności dotykowych, węchowych, słuchowych, smakowych, wzrokowych, równowagi i propriocepcji – świadomości i położenia ciała w przestrzeni), wykorzystując różne masy, materiały, instrumenty muzyczne oraz ćwiczenia gimnastyczne. Stymulacja wielozmysłowa ma ogromny wpływ na tworzenie powiązań między neuronami w mózgu, a im więcej powiązań, tym sprawniej przebiega proces myślenia i uczenia się. Pozwala również dzieciom w sposób zintegrowany poznawać świat.

Adresatami innowacji są uczniowie klasy 2a.

Cel ogólny:

– usprawnianie, pobudzanie do działania wszystkich zmysłów,

Cele szczegółowe:

– rozwijanie odbierania bodźców,

– rozwijanie funkcji percepcyjno – motorycznych,

– usprawnianie sprawności manualnych,

– usprawnianie w zakresie propriocepcji i równowagi,

– wydłużanie koncentracji uwagi,

– rozwijanie spostrzegania i logicznego myślenia,

– zwiększenie wydolności fizycznej oraz świadomości własnego ciała,

– rozwijanie kreatywności i współpracy w grupie,

“The world around us – our elements – earth, water, fire and air.”

 
Autor innowacji: Dagmara Górska-Baron
Opis innowacji:
Tematem innowacji pedagogicznej jest problematyka Wody, Powietrza, Ziemi i Ognia. Innowacja pedagogiczna ma w sposób nowatorski i oryginalny ująć bieżące problemy ekologiczne i środowiskowe oraz w
przyjemny sposób utrwalić zagadnienia matematyczne. Przekazywane treści są skorelowane z nową podstawą programową w szkole podstawowej. Planowane metody pozwalają na wszechstronny rozwój uczniów i uwzględniają ich zróżnicowane potrzeby. Wymagają zaangażowania dzieci w podejmowane działania, są nastawione na wyzwalanie w nich kreatywności oraz dodatkowo motywują przez włączanie emocji w konkretne działania, co zwiększa atrakcyjność zajęć. Uczniowie wymienią się wiedzą i doświadczeniami z uczniami innych szkół oraz krajów. Zajęcia prowadzone jako klasa patronacka eTwinning, dwujęzycznie; język polski i język angielski.